Spanyolország és a szurkolói kultúra: a La Liga kulisszái mögött

Olvasási idő: 4 perc

Spanyolországban a futball színtiszta szenvedély. Az Ibériai-félszigeten a múlt század ötvenes éveitől napjainkig mindig is a legnagyobb sztárok játszottak: Di Stéfanotól kezdve Puskáson, Kubalán, Cruyffon, Sztoicskovon, Ronaldinhón, Figón és Zidane-on át, egészen a brazil fenomén Ronaldóig, Cristiano Ronaldóig és Lionel Messiig.

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg:

Facebook Instagram TikTok

Labdarúgás, politika és gazdaság

Ez a három jelenség szorosan összefonódik az országban. Spanyolország politikai térképe színes mozaikot hoz létre a maga 17 autonóm közösségével, amelyek tartományokra oszlanak. A vezető szerepet erős gazdaságával és a gyakori, függetlenségre való törekvésével Katalónia tölti be. Így aztán az El Clásico, avagy az FC Barcelona és a Real Madrid közti örök párharc egyben a politikai rivalizálás megtestesítője is. De a baszkok (Bilbao, San Sebastian) és az andalúzok (Sevilla) is büszkék még identitásukra.

Ezekben a városokban vagy régiókban hagyományosan nagy rangadókat rendeznek. Baszkföldön (Athletic Club – Real Sociedad), Galiciában (Celta Vigo – Deportiva La Coruña), Asztúriában (Real Oviedo – Sporting Gijón), a Kanári-szigeteken (Las Palmas – Tenerife), és Alicante tartományban (Hercules – Elche) is parázs rivalizálásokat találunk. S akkor még ott van a főváros, Madrid, a Real és az Atlético nagy múltra visszatekintő párharcával. Vagy épp Katalónia, ahol a hagyományos FC Barcelona – Espanyol pároshoz csatlakozott az idei szezon meglepetéscsapata, a Girona is.

A La Liga mérkőzései jelentős gazdasági bevételt generálnak, különösen a mérkőzések napján: emberek százainak biztosítanak munkát, a turistáknak-szurkolóknak köszönhetően pedig a szálláshelyek, a közlekedés és a vendéglátóegységek is megtalálják számításaikat.

Madridban például szoros kapcsolat van az éttermek és a szurkolók között, akik a világ minden tájáról érkezve a meccsek előtt rendre ott gyűlnek össze. A legnépszerűbbek az Asador Donostiarra és a Mesón Txistu bárok.

A Real Madrid fölénye a Barcelonával szemben

Az ország legnépszerűbb klubja a 14-szeres Bajnokok Ligája-győztes Real Madrid. A királyi klubot követik a legtöbben a közösségi médiában, nemcsak Spanyolországban, hanem világviszonylatban is: a madridiaknak több mint 329 millió követőjük van. Utánuk következik az FC Barcelona, amely nem sokkal marad le népszerűségben, hiszen a katalánok a közösségi oldalakon több mint 311 millió követővel rendelkeznek. A harmadik helyen álló Atlético Madrid már jóval alacsonyabb számokkal büszkélkedhet – valamivel több mint 35 millió követővel.

Magas közvetítési- és jegyárak

Futballmeccset nézni a tévében Spanyolországban nem olcsó mulatság, sőt: az öt legnagyobb európai bajnokság közül a legdrágább. A La Liga, a La Liga Hypermotion (a másodosztály kereskedelmi elnevezése) és a Bajnokok Ligája jogait birtokló Movistar és Orange tévécsatornák az elmúlt időszakban jócskán megemelték az árakat. Aki ezt a komplett adáscsomagot szeretné, annak egészen pontosan 109,45 eurót kell kicsengetnie havonta.

A mérkőzésekre szóló jegyek sem a legolcsóbbak, noha a bérletek esetében a meccsenkénti árak alacsonyabbak. A Marca napilap szerint a legalacsonyabb kategóriájú bérletek a La Liga aktuális 2023/2024-es szezonjára a granadai legolcsóbbtól (175 euró) a cádizi legdrágábbig (450 euró), míg a legjobb helyek árai 540 eurótól (Granada) 2 307 euróig (Real Madrid) terjednek.

Ami az idegenbeli mérkőzéseket illeti, Spanyolországban gyakran a nagy távolságok miatt nem utazik annyi szurkoló az ellenfél stadionjaiba, mint a többi európai topligában. Így a legtöbb klub megállapodott abban, hogy a jelenlegi szezonra 30 euróra csökkentik a jegyárakat a vendégszurkolók számára.

Bár a La Liga látogatottsága az előző idényben nem volt rossz (mérkőzésenként átlagosan 29 584 néző), több stadionban is szinte szemet szúrtak az üres ülőhelyek. A címvédő FC Barcelona a Camp Nou átépítése miatt jelenleg a Montjuic-hegyen található Olimpiai Stadionban játssza a mérkőzéseit, ugyanakkor a gránátvörös-kékek a tavalyi szezonban átlagban 83 497 nézőt vonzottak – a legtöbbet Európában!

Egyre népszerűbbek a kabalák

A kabalák nagy népszerűségnek örvendenek Spanyolországban is. Leggyakrabban az állat- vagy madárvilágból származnak, de találhatunk köztük pálmafát, jetit, tengeralattjárót és uborkát is. Az egyik első klub, mely felismerte a kabalák marketingre gyakorolt hatását, a Villarreal volt. Így született meg Groguet, a tengeralattjáró, a klub sárga-kék színeiben (miután a klub beceneve sárga tengeralattjáró).

Az Atlético Madridnak mosómedvéje van, aki az Indi névre hallgat. A Valencia Penat-tal, a denevérrel, a Deportivo Alaves Zorro Babazorro-val, a rókával, az Elche szintén egy rókával, Datigollal, az RCD Espanyol Perica és Perico papagájokkal, míg a Levante UD Blau és Grana nevű békáival büszkélkedhet. Az állatok a legtöbb esetben az adott a városhoz vagy régióhoz kötődnek.

A CD Leganés szintén egyedi dizájnt választott kabalafigurája megalkotásakor: Pepino ugyanis egy szuperhősköpenyt viselő uborka, miután a városra az uborkatermesztés a jellemző. A karakter nagy népszerűségnek örvend, s a közösségi médiában is jókora feltűnést keltett. A kabalák még a La Liga és a másodosztályú CD Leganés által közösen szervezett versenyen is találkoztak 2023 novemberében, a Municipal de Butarque stadionban.

A klubhimuszok, mint nélkülözhetetlen „kellékek“

A spanyol klubok és himnuszaik szinte elválaszthatatlanok, sok közülük az autonóm régióban beszélt nyelven íródott. Például a katalán „Cant del Barca” a testvériség és az egység himnusza is egyben. Az FC Barcelona alapvető értékeiről, a tiszteletről, az erőfeszítésről, az ambícióról, a csapatmunkáról és az alázatról szól. A gránátvörös-kékek szurkolói 1974 óta éneklik a mérkőzéseken.

A Real Madrid a „Hala Madrid y nada más” című himnuszában, amely a klub 10. Bajnokok Ligájában aratott diadala alkalmából (2014) jelent meg, az egyesület és szurkolói megingathatatlan magabiztosságát tükrözi. A magával ragadó szöveg és dallam célja, hogy inspirálja a játékosokat a pályán, illetve a szurkolókat a lelátón, a tiszta lelkesedés hangulatát megteremtve.

UTAZÁSOK ÉS BELÉPŐJEGYEK A LA LIGA MÉRKŐZÉSEIRE 🇪🇸