Aki élt a lehetőséggel – Oliver Bearman története

Olvasási idő: 5 perc

Szerző: Szikora Tamás

A rajongóknak eddig sem volt ismeretlen a 18 éves brit neve, aki a Ferrari Driver Academy tagjaként a Formula-2-ben már többször megvillantotta tehetségét. A Formula-1 Szaúd-Arábiai Nagydíja után azonban még ismertebbé vált Oliver Bearman, aki tartalékosként a vakbélgyulladása miatt műtétre kényszerülő Carlos Sainz helyett ugrott be, első nagydíján pedig meglepően jól teljesített. Lássuk, mit kell tudni a Ferrari eddigi legfiatalabb F1-es versenyzőjéről.

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg:

Facebook Instagram TikTok

Teher alatt nő a pálma

Oliver Bearman 2005 május 8-án látta meg a napvilágot David és Terri Bearman gyermekeként, apjáról pedig érdemes tudni, hogy az Aventum Group biztosítási cég alapítója és vezérigazgatója is egyben. Mindez azért fontos, mert az említett céget mindössze 18 évesen indította el még 1996-ban, munkáját pedig elég hamar siker koronázta meg. Fia 2024 márciusában szintén 18 esztendősen kapta meg élete eddigi legnagyobb lehetőségét, és bár eléggé bedobták a mélyvízbe, amikor rögtön egy Ferrarival kellett debütálnia a királykategóriában, a várakozásokon felül teljesített.

Ehhez persze érdemes megnéznünk az előzményeket is, hiszen az Angliai Chelmsford városában felcseperedő ifjú tehetség a legnagyobbakhoz hasonlóan már elég korán belecsöppent a versenyzés világába. 2013-ban indult először gokartfutamokon a Trent Valley Kart Club bajnokságában, később pedig Super 1 Nemzeti Bajnokságban is bemutatkozhatott, ahol gyorsan letette névjegyét. 2016-ban és 2017-ben második lett az említett versenysorozatban, de ugyanebben az évben már a Kartmasters British Grand Prix győztesének mondhatta magát.

Mire 2020-ban lezárta gokartos pályafutását, még több sikert könyvelhetett el, majd jöhetett a Formula-4, ahol fokozatosan fejlődve kezdte el végig járni a ranglétrát. Elsőre két bajnokságban az ADAC Formula-4-ben és az olasz F4-es sorozatban indult, 7. és 10. helyezése pedig tisztes helytállásnak volt mondható, ám egy évvel később már mindkét szériában besöpörte a bajnoki címet. Időközben a brit Formula-3-ban és a Formula Regional Asian Championshipben is kipróbálta magát, az újabb tanulófázist követően pedig rögtön dobogós pozícióban zárt az FIA F3-ban töltött első szezonjának végén.

Ebben persze sokat számított, hogy az utánpótlás szériák egyik legjobb csapatánál, a Prema Racingnél fejlődhetett tovább és ekkorra már a Ferrari támogatását is élvezhette. Gyorsan eljutott a Formula-2-ig, ahol tavalyi összetett hatodikként zárt, sokkal beszédesebb azonban, hogy négyszer is futamot nyert. Az idei év talán nem a legjobban indult számára Bahreinben, Szaúd-Arábiában viszont a leggyorsabb volt az időmérőn, bizonyítania viszont már az F1-ben kellett, miután Carlos Sainz egészségügyi gondjai miatt ő ugrott be a Ferrarinál.

Toplistás bemutatkozás

Bár az ominózus pályán eltöltött idő és persze a Haas tavalyi versenygépével szerzett tapasztalatok segíthettek neki, hiszen 2023-ban kétszer is tesztelhette azt, még ezzel együtt is elképesztően nehéz helyzetbe került. Ugyan a mezőny második legerősebb autójába ült be, Bearman alapvetően az F2-re készült, így hiába volt rutinja az aszfaltcsíkkal kapcsolatban, ez így is egy éles váltás volt, főként fizikálisan. Ehhez még tegyük hozzá, hogy a Ferrarinál mindig magasak az elvárások, neki pedig mindössze egy szabadedzése volt, hogy felkészüljön a hétvége további szakaszára.

Nagy volt a tét, hiszen bármennyire fiatal, egy rossz szereplés a karrierjére is negatív hatással lehetett volna, de végül kihozta a helyzetből, amit lehetett. Az időmérőn ugyan elkövetett egy hibát, így lemaradt a Q3-ról és a 11. helyről indulhatott, a futamon végül a 7. pozícióig verekedte előre magát, később pedig rengeteg elismerést bezsebelt.

Ez azért is jelentős, mert Bearman 18 évesen és 306 naposan debütált, amivel a történelem harmadik legfiatalabb pilótája lett, aki elindult egy F1-es nagydíjon, egyúttal a harmadik legfiatalabb, aki pontot szerzett a világbajnokságon, de a legifjabb azok közül, akik ezt első versenyüket abszolválták. Bearman másik két listán is az élre került életkora miatt, a Ferrari legfiatalabb F1-es pilótája lett, valamint a maranellóiaknál versenyző britek közül is övé a legalacsonyabb életkor.

Közel marad a tűzhöz

Teljesítményét sokan megdicsérték, közvetlen a futam után például Lewis Hamilton is azonnal gratulált neki, bár Bearman utólag bevallotta, annyira megilletődött, hogy nem is emlékszik rá, mit mondott neki a hétszeres világbajnok. Lévén, hogy a Haas és a Ferrari is tartalékosként számít rá (előbbinél Pietro Fittipaldi, utóbbinál Antonio Giovinazzi és Robert Shwartzman mellett), így az esély bármikor ott lehet egy újabb beugrásra. A szaúdi futam óta ráadásul újabb tesztlehetőséget kapott az olaszoktól, Fioranóban egy 2022-es autóval körözhetett, a csapat részéről pedig nagyon elégedettek voltak vele.

„Gyakran mondtam azt vele kapcsolatban, hogy egyre csak jobb lesz, ahogy közeledik majd a Formula-1 felé, mivel az F1 megjutalmazza a reális intelligenciát. Ollie ráadásul szuper éles, szuper eszes, amit azt hiszem, demonstrált is” – mondta Jock Clear Ferrari versenyzői akadémiájának vezetője az F1 Nation podcastben. Ehhez hasonló gondolatokat fogalmazott meg róla Matteo Togninalli, az istálló pályamérnöki osztályának elsőszámú embere is.

„2023 októberében vezetett először F1-es autót. Már a harmadik körén gyors volt, pedig Fioranóban volt, egy új pályán, új autóval, új helyzetben. Szóval… ez a tehetség. Egy 18 éves srác, akiről nem gondoltuk volna, hogy azonnal gyors lesz” – csatlakozott ezzel a Bearment dicsérők táborába, miközben maga a pilóta elég kritikusan szemléli a helyzetet. Elárulta, legalább ötször visszanézte a futamot, és bár utólag már elégedett, eleinte csak a hibáit vette észre. „Elsőre úgy éreztem, ezen a ponton hagytam némi időt, vagy azon a ponton előzni kellett volna. Mostanra viszont elégedett vagyok azzal, amit elértem. Nem gondolnám, hogy sokkal többet kellett volna várjak magamtól a körülményeket figyelembe véve” – mondta el a The Times számára.

UTAZÁSOK ÉS BELÉPŐJEGYEK A FORMULA-1-ES FUTAMOKRA 🏁